ФІНАЛЬНИЙ АКОРД ХІХ «СІВЕРСЬКИХ МУЗИЧНИХ ВЕЧОРІВ»
Чи не найвизначнішою подією року в насиченій програмі Чернігівського обласного філармонійного центру традиційно є Міжнародний фестиваль класичної музики «Сіверські музичні вечори». ХІХ «Сіверські музичні вечори» проходили з 17 по 31 березня 2019 року.
У сьомий – заключний день мистецького свята вибагливій публіці було представлено програму за участю Академічного симфонічного оркестру «Філармонія» Чернігівського обласного філармонійного центру (художній керівник та головний диригент - заслужений діяч мистецтв України Микола Сукач) та Національної заслуженої академічної капели України «Думка» (художній керівник - лауреат Національної премії ім. Т. Шевченка, Герой України, народний артист України Євген Савчук).
Творча співпраця оркестру «Філармонія» та капели «Думка» має давню історію. Як розповів Микола Сукач, капела стала першим колективом, що виступив у спільному концерті зі симфонічним оркестром. Двадцять років тому хор та оркестр виконали «Реквієм» Моцарта. Під час фестивалю «Сіверські музичні вечори» вони знову зіграли реквієм. Але цього разу прозвучав «Німецький реквієм» Йоганнеса Брамса. Свій спільний виступ музиканти присвятили 100-річчю заснування Національної хорової капели України «Думка» та 150-річчю з дня прем'єри «Німецького реквієму», що відбулася в Лейпцизі під орудою німецького диригента Карла Райнеке.
Слід наголосити, що цей музичний твір виконувався на чернігівській сцені вперше. Тому багато шанувальників класичної музики чекали на прем’єру як з нетерпінням, так і з певним хвилюванням. І їхніми очікуваннями музиканти не знехтували. Епічний розмах і прониклива лірика реквієму, помножена на майстерність музикантів та хористів, подарувала слухачам неймовірне почуття піднесення. Особливо слід відзначити сольні партії заслужених артистів України Олени Нагорної (сопрано) та Ігоря Воронки (бас), чий магічний спів мало кого залишив байдужим.
За словами головного диригента оркестру «Філармонія» Миколи Сукача, в роботі над «Німецьким реквіємом» він навмисне хотів прибрати надмірну пафосність, що властива виконанню цього твору багатьма музикантами, зробити звучання більш м’яким і глибоким. Тому певна «вільність» при виконанні «Реквієму» оркестром «Філармонія» та хором «Думка» була для диригента допустимою. Позаяк, у самого Брамса існує кілька альтернативних версій цього твору і композитор не зупинявся перед дилемою, коли це треба, щоб вийти за рамки пануючої у той час романтичної течії у мистецтві. Саме тому багато музичних критиків вважають Брамса одним із передвісників імпресіонізму у музиці…
Цікаво, що Йоганнес Брамс сам написав лібрето до свого твору. На відміну від традиційної римо-католицької молитви, яка використовує стандартизований текст латинською мовою, композитор звернувся до німецькомовної Біблії реформатора Мартіна Лютера. При цьому композитор ніколи не вважав свою музику протестантською і адресував її усім християнам.
Структура реквієму складається із семи частин. Майже всі частини, за винятком IV і VII, з'єднують різні вірші Біблії, які ведуть від страждань і трауру до втіхи. Тому загальний настрій «Реквієму» далекий від туги і носить оптимістичний посил…
ХІХ Міжнародний фестиваль класичної музики «Сіверські музичні вечори» завершився. Наступний, у 2020 році, стане ювілейним для Чернігівського обласного філармонійного центру. Яким він буде? Як розповів генеральний директор - керівник художній філармонійного центру, заслужений діяч мистецтв України Сергій Теребун, фестиваль буде особливим. Вже зараз тривають перемовини про запрошення на фестиваль відомих в Україні і за її межами виконавців і колективів. Проте, відкривати завісу над цими переговорами ще рано. Нехай збережеться інтрига. «Єдине, що обіцяю, - це буде грандіозна музична подія, яку буде варто відвідати. Адже події такого масштабу не повторюються», - резюмував Сергій Теребун.
Прес-центр Чернігівського обласного філармонійного центру
фестивалів та концертних програм
тел.: (0462) 675-431
Фоторепортаж Віктора Кошмала