ВІДКРИВСЯ ХХ ФЕСТИВАЛЬ КЛАСИЧНОЇ МУЗИКИ “СІВЕРСЬКІ МУЗИЧНІ ВЕЧОРИ”

2020.03.12

12 березня 2020 року у Чернігівському обласному філармонійному центрі фестивалів та концертних програм відкрився ХХ Міжнародний фестиваль класичної музики “Сіверські музичні вечори”. Ювілейний фестиваль присвячений 250-річчю великого німецько-австрійського композитора Людвіга ван Бетховена.

Символічно, адже як розповів художній керівник та ідейний натхненник “Сіверських музичних вечорів”, головний диригент Академічного симфонічного оркестру “Філармонія”, заслужений діяч мистецтв України Микола Сукач, деякі твори Бетховена звучали і під час першого музичного форуму у Чернігові двадцять років тому. Нині ж музичному спадку композитора вирішено цілком присвятити програму головної музичної події року.

Перший фестивальний день розпочався блискучим виконанням концерту для скрипки з оркестром ре мажор, опус 61. Соліст – всесвітньовідомий американський скрипаль українського походження, заслужений артист Україн Олег Криса. Наразі музикант мешкає у Лас-Вегасі, де викладає гру на фортепіано в Університеті штату Невада (США). Він є художнім керівником Українського Інституту в Америці. Маестро є давнім партнером Чернігівського обласного філармонійного центру. Разом з Академічним симфонічним оркестром “Філармонія” під керівництвом Миколи Сукача він неодноразово виступав у Чернігові. Тож зала захоплено зустрічала Олега Крису як давнього друга, віддячуючи йому бурхливими оплесками і вигуками «браво».

Виконаний Олегом Крисою концерт для скрипки з оркестром ре мажор, oпус 61 — єдиний в цьому жанрі закінчений твір Людвіга ван Бетховена. Він написав його у 1806 році для Франца Клемента - скрипаля і диригента оркестру Theater an der Wien. За однією з легенд, Бетховен закінчив сольну партію так пізно, що Клименту довелося читати свою партію з листа, і, щоб висловити своє роздратування, Климент перервав концерт власною композицією... Прем'єра не мала успіху, а сам концерт в наступні кілька десятиліть виконувався надзвичайно рідко. Відродження твору відбулося в 1844 році, коли 12-річний скрипаль Йозеф Йоахім зіграв його з оркестром Фелікса Мендельсона. З тих пір концерт зайняв одне з найзначніших місць в репертуарі для скрипки з оркестром на концертах по всьому світу. Скрипковий концерт Бетховена став справжньою подією першого фестивального дня у Чернігові.  Його майстерне виконання запам’ятається слухачам надовго.

Ще однією гостею фестивалю стала японська скрипалька Чіє Савада. Пані Чиє відома українському слухачу не лише своїми блискучими концертами на кращих вітчизняних сценах. Вона є й активною громадською діячкою. Артистка  очолює мистецьку асоціацію «Японія-Україна», яка ставить за мету поглиблення мистецьких зв’язків між нашими державами. Чиє Савада багато гастролює. На її рахунку неодноразові спільні виступи зі скрипалями Олегом Крисою і Юрієм Стьопіним, ансамблем «Київські солісти» та іншими музикантами. У якості солістки вона також брала участь у створенні Золотого Фонду Українського радіо.

На фестивалі «Сіверські музичні вечори» Чіє Савада солірувала під час виконання Академічним  симфонічним оркестром “Філармонія” романсу фа мажор для скрипки з оркестром, опус 50 Людвіга ван Бетховена. Заспокійлива і ніжна мелодія романсу змусила слухачів «розтанути» в чарівних звуках скрипки та оркестру.  

Справжнім подарунком для поціновувачів творчості Бетховена стало виконання концерту для фортепіано з оркестром №1 до мажор, опус 15. Солістка – відома своєю ліричністю, ідеальною інтонацією та віртуозністю чернігівська піаністка Ольга Шадріна. За деякими історичними даними прем'єра твору відбулася 225 років тому. Існує легенда, що композитор мав проблеми з написанням третьої частину концерту - «Рондо». Тому завершена вона була усього лише за два дні до своєї прем'єри. Музикознавці знаходять у цьому концерті Бетховена (у першій його частині) сліди моцартівського впливу, що проявляється у певній маршовості мелодії. Проте, вже в другій частині концерту чітко простежується зрілість композитора із яскраво вираженим власним стилем, для якого характерні  співучість і мелодійність.
Ольга Шадріна у власному творчому доробку має кілька десятків сольних виступів з оркестром, проте саме концерт Бетховена для фортепіано з оркестром №1 до мажор, опус 15 став для неї особливо знаковим. Адже, за її словами, цей твір на широку публіку вона грала вперше і дуже хвилювалася. Однак якраз хвилювання слухачі і не помітили. Виступ пані Ольги був філігранним і слухачі сприйняли його з великою приязню.

Драматичною, неймовірною по змісту і по натхненню увертюрою «Коріолан», опус 62, завершився перший день фестивалю. Проникливий твір Бетховена виконав Академічний симфонічний оркестр  “Філармонія” під керівництвом і диригуванням заслуженого діяча мистецтв України Миколи Сукача.

Увертюра «Коріолан» (1807) призначалася для однойменної трагедії поета і драматурга Генріха Йозифа фон Колліна, сучасника і друга Бетховена. Коллін запозичив історію римського полководця Коріолана з «Життєписів» Плутарха. Композитор захопився трагічною постаттю Коріолана, який спрямував свій талант воєначальника і полководця проти рідного Риму… В написаній увертюрі Бетховен з надзвичайною виразністю передає всі психологічні колізії душевної трагедії полководця-зрадника. Болісні протиріччя, повні драматизму переживання відтіняються побічною темою – інтонацією материнського благання. Емоційну напруженість музики яскраво передало віртуозне її виконання  оркестром «Філармонія». Останні акорди увертюри "потонули" в повній тиші зали, яка немовби спочатку розчинилася в музиці і вже за кілька секунд вибухнула оваціями.


Прес-центр Чернігівського обласного філармонійного центру фестивалів та концертних програм


QR-Code generated with LudwigQRCode