СЕМІНАР-ПРАКТИКУМ
21 листопада 2016 року в приміщенні Чернігівського обласного філармонійного центру фестивалів та концертних програм пройшов Всеукраїнський семінар-практикум на тему: «Лірник Аврам Гребінь – видатний представник чернігівської кобзарсько-лірницької школи». Цей захід приурочений до дня народження видатного народного музиканта Аврама Гребеня з села Дмитрівка Менського району.
До Чернігова приїхали носії справжньої народної музичної традиції – кобзарі, бандуристи й лірники. Серед них і незрячі музиканти: Лайош Молнар зі Львова і Олександр Тріус із Ромен Сумської області.
Музиканти провели майстер-класи з виконання на кобзі, бандурі й лірі. У семінарі, організованому Академічним ансамблем пісні і танцю «Сіверські клейноди» (художній керівник та головний диригент - заслужений діяч мистецтв України Сергій Вовк), взяли участь також музикознавці й фольклористи, майстри Київського кобзарського цеху Михайло Хай та Микола Товкайло.
Аврам Гребінь жив у селі Дмитрівка Менського району наприкінці XIX – першій половині XX століть (пішов з життя в 1961 році). Він – учень видатного кобзаря й лірника Терентія Пархоменка, грав на скрипці й лірі, належав до так званої сосницько-борзнянської школи народної музики. У молодості Аврам Гребінь осліп, і це зокрема спонукало його обрати такий життєвий шлях.
Справжні народні кобза і бандура зовсім інші, ніж інструменти фабричного виробництва з тими ж назвами. Інші й музика, що на них виконувалась, і манера співу. Якщо харківська або волинська школи досить досліджені, щоб сучасні музиканти могли відтворити їх виконавську манеру, то чернігівська школа невідома навіть багатьом теперішнім фахівцям. Але реконструювати твори й їх виконання можна, адже збереглися записи. Від Аврама Гребеня залишилося принаймні шість дум і близько сорока пісень. Наприклад, пісню-псальму з репертуару Гребеня «Про правду й неправду» виконав на семінарі Олександр Тріус з Ромен. Сам музикант незрячий, і це, як він стверджує, допомагає йому тонше чути й розшифровувати старі неякісні звукозаписи, щоб згодом їх відтворити.
Напередодні семінару група учасників відвідала батьківщину Аврама Гребеня – Дмитрівку, де збереглася хата, в якій він жив. Збереглася, але в якому стані! Покрівлі практично вже немає, стіни руйнуються. Сусідка пам’ятає самого музиканта: у дитинстві чула його спів.
На могилі Аврама Гребеня гості поклали квіти до пам’ятника, який також руйнується, і виконали старовинні пісні та думи.
Сучасні кобзарі, бандуристи й лірники з усієї України спілкуються між собою. Справжніх знавців традиційної музики мало, визнають вони. Але, на відміну від багатьох країн світу, українська народна культура жива.
Учасники семінару мають намір об’їхати ближчим часом усі пам’ятні місця на Чернігівщині, пов’язані з творчістю видатних народних музикантів, а їх спадщині присвятити цілу низку заходів з навчання й популяризації.
Сюжет: "Сівер Центр"